PROTEIN

Assalamualaikum

Menurut Dr Bruce Miller di dalam salah satu bukunya mengatakan kita adalah protein. Mengapa?

Perkataan protein berasal daripada  perkataan Greek (PROTOS) yang bermaksud The FIRST. - http://en.wikipedia.org/wiki/Protos

Ini kerana badan kita bermula dari sel-sel, maka terbentuk tisu-tisu badan. Dari tisu-tisu badan terbentuk organ. Dan organ-organ akan membentuk sistem iaitu sistem badan kita.


Sel ---> Tisu ---> Organ ---> Sistem

Tahukah anda bahawa makanan untuk sel adalah protein. Ya, protein adalah makanan untuk sel. Sumber protein dalam diet kita seharian boleh didapati daripada ikan, ayam, daging , kekacang dan banyak lagi. Untuk pengetahuan anda protein akan termusnah akibat suhu yang tinggi kerana aktiviti memasak. Kita hanya mendapat saki-baki protein sahaja dan juga minyak hasil daripada masakan kita.Selain itu protein juga membantu kita untuk menghasilkan sel-sel yang baru supaya dapat menggantikan sel-sel yang telah mati.


Sekiranya badan kita mendapat protein yang cukup dan dari sumber yang baik, maka sel-sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel-sel yang lama dan telah mati.


25% daripada badan kita adalah diperbuat daripada protein.
  1.  kuku
  2. rambut
  3. kulit
  4. Otot-otot
Keperluan protein yang cukup dikatakan kunci kepada kesihatan yang OPTIMUM. Protein diperlukan untuk menghasilkan:
  1. hormon
  2. enzim
  3. antibodi
  4. neurotransmitter

Kebanyakkan penyakit pada zaman moden ini adalah disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat. Oleh sebab itu badan kita memerlukan sumber protein yang baik agar penghasilan sel-sel baru yang lebih baik serta dapat menyingkirkan sel-sel mati.


Bagaimana nak dapatkan sumber protein yang baik. Jawapan nya amat mudah sekali.

ESP - Energizing Soy PROTEIN

ESP adalah sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu tinggi dihasilkan dari kacang soya. Ia dapat memberi tenaga berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.


Soy protein Shaklee mengandungi 14gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semulajadi isoflavones seperti genistein dan daidzein. Soya protein ini tidak mengandungi kolesterol dan laktosa.

Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekalkan tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan. Protein soya adalah sumber kalsium dan zat besi yang baik. Tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

Selain itu, ESP shaklee adalah merupakan product Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism) yang bermaksud soya yang tidak diubahsuai secara genetiknya. Ini disahkan melalui identity preservation programme. Programme ini memastikan soya yang digunakan Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

Syam'z de great.
21/12/14






Comments

Popular Posts